Blogi
     

Blogeissa esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajien omia.


Frank Borland is back PDF Tulosta Sähköposti
Kirjoittanut Kari   
01.10.2012 18:04

Moni Micro Focus asiakkaamme on varmaan saanut viime viikkoina mainosviestejä, joissa mainitaan heppu nimeltä Frank Borland. Hauska kampanja, joka yhdistää myyttisen hahmon historiasta, mutta samalla tarjoilee tiedonpalasia mukavassa muodossa.

frankborland

Olisi tietysti houkuttelevaa teilata retrokampanja jenkkien hörhötyksenä tai mainosmiesten hömppänä. Onneksi takana on kuitenkin hyödyllistä sisältöä ja ajatusta. Ensimmäinen hieno asia on Borland-brandin palauttaminen arvoonsa. Tuotenimet on selkiytetty tyyliin Borland Caliber, Borland Silk Test jne. Kaikki tuotetieto - tai ainakin melkein kaikki - löytyy samalta saitilta www.borland.com. Nyt ALM-asiakkaille oleellinen tieto ei huku muun Micro Focus viestinnän sekaan.

Toinen hieno asia on, että tuotekehitys Borlandilla on nyt hyvässä vauhdissa. Kesällä julkaistiin Silk for Mobile, mobiilisovellusten testaustuote, jolla on markkinoiden laajin alustatuki. Useista tuotteista on julkaistu merkittäviä päivityksiä, kuten Silk Central 12.0, jossa on nyt räätälöitävä tilannekuvanäkymä; Caliber 11.0 joka vihdoin integroi CaliberRM- ja CaliberRDM-tuotteet sekä StarTeam 13.0. Aivan uusi StarTeam Agile mahdollistaa ketterän projektin ohjauksen joko itsenäisenä tai StarTeam-arkistoon liitettynä.

Olemme myös täällä ImproveIt:ssä ahkeroineet ja päivittäneet sivustollemme tietoa näistä uusista ja päivitetyistä ratkaisuista.

Jos muuten haluat tietää lisää kuka oikein oli Frank, niin hieman taustaa löytyy täältä.

 
Yrittäjän päivä pilvessä PDF Tulosta Sähköposti
Kirjoittanut Kari   
29.04.2010 09:10

En nyt tarkoita pilvellä tuhkapilveä, joka jonkin aikaa blokkasi tehokkaasti Suomen lentoliikennettä. Siitä ollaan nyt kohtuullisen hyvin jo toivuttu, vaikka jälkipyykkiä vielä pestäänkin.

Kirjoitan tässä nyt verkosta saatavilla olevista palveluista, joilla yrittäjä voi merkittävästi helpottaa hallintoa ja IT-toimintojaan. Nämä ovat siis esimerkkejä oikeista Saas-palveluista (Software as a service), jotka olen hyväksi havainnut, mutta en mitenkään itse kauppaa tai konsultoi näitä palveluja. Siis ihan asiakkaan näkökulma.

Aamulla yrittäjä tarkastaa asiakkuudenhallinastaan aktiiviset myyntikeissit. Internet-palveluntarjoajan hostaama avoimen lähdekoodin vtiger-systeemi hoitaa hommat siinä kuin kalliimpikin systeemi. Tuotteet, asiakkaat, potentiaalit ja myynnin seuranta pysyvät järjestyksessä.

Kontaktointien jälkeen on aika paneutua oikeisiin töihin. Tällä aluella pilvimiehillä ja -naisilla on vielä huikeasti työsarkaa edessä. Älyttömän suuri osa konsultointi- ja verkostotyöstä tehdään edelleen siirtämällä dokumentteja paikasta toiseen sähköpostilla. Useissa tapauksissa integroitu verkon kautta toimiva systeemi vähentäisi virheitä ja turhaa viestintää. Sovelluksia riittää: projektinhallinta, dokumenttiarkisto, muutosten hallinta, vaatimusten hallinta, testauksen hallinta. Vielä nykyään monet web-pohjaiset ratkaisut tällä alueella eivät toimi hyvin verkottuneessa maailmassa, kun ne on alunperin ajateltu toimimaan vain organisaation sisäisenä välineenä.

Dokumenttihärdelin jälkeen yrittäjä toteaa tilauksen tehdyksi, ja ajattelee lähettää asiakkaalle laskun. Tämä hoituu vaivatta ja edullisesti mainiossa verkkolaskut.fi-palvelussa, riippumatta siitä haluaako asiakas sähköisen vai perinteisen laskun. Laskujen seurannan ja tilastot yrittäjä saa samasta paikasta.

Ostolaskujen maksamista ja saapuvien maksujen seurantaa varten yrittäjä avaa vielä verkkopankin, kaikkien pilvipalvelujen kantaäidin. Kun tili on auki, niin yrittäjä ryhtyy samantien palkanmaksuun. Verottaja ja vakuutusyhtiöt ovat yhdessä toteuttaneet palkka.fi-palvelun, joka alkuvaikeuksien jälkeen on kypsynyt käyttökelpoiseksi palveluksi. Työsuhteen hallinta, verottomat korvaukset, eläkemaksujen laskenta ja tilitys, ennakkoverojen laskenta ja tilitys, vuosi-ilmoitukset jne. hoituvat yhden luukunpalvelun kautta. Samalla istunnolla yrittäjä tilittää edellisen kuun viranomasimaksut verotilille ja tulostaa palkkakuitin itselleen. Aikaa menee yhteensä 10 minuuttia, ja asiat on hoidettu taas kuukaudeksi.

Yrittäjä niputtaa laskut ja kuitit kansioon ja vie tilitoimistoon. Hetkinen, voisikohan tätä paperityövaihetta viedä pilveen... Itse asiassa voisi, tähän saumaan on olemassa innovatiivinen Automaattitilit-palvelu. Valitettavasti se ei vielä sovellu kaikille yrityksille, kun ulkomaankaupan arvonlisäsäännökset sotkevat automaation algoritmeja. Ehkä jatkossa...

Lopuksi yrittäjä siirtyy pilvessä olevan Joomla-julkaisujärjestelmän konsolille ja alkaa kirjoittaa blogiartikkelia. Muistatteko vielä aikaa, jolloin nettisuvja päivitettiin kirjoittamalla HTML-koodia?

 
Vuoden vaihduttua PDF Tulosta Sähköposti
Kirjoittanut Kari   
14.01.2010 15:42

Tiedän että viimeisestä blogipäivityksestä on aivan liian kaauuuan.

Vuoden loppu oli meillä kuitenkin niin kiireistä aikaa, että töitä on ollut pakko paiskia ihan täysillä asiakkaiden kanssa, ja ei jäänyt aikaa näille päivityksille. Etenkin koulutuksen ja konsultoinnin osalta loppuvuosi on mennyt meillä tosi hyvin, ja sitä kautta tullaan myös laajentamaan kurssipalettia Koulutus-osastossa (kunhan keritään...).

Tälle vuodelle meillä on tarjota joitakin uusia kujeita. Tuotetarjoomaan on tullut lisää ominaisuuksiltaan rikas IRQA-tuote monimutkaistenkin vaatimusmäärittelyn ja -hallinnan haasteisiin. Ja lisää tuotteita on tulossa alkuvuoden aikana.

Markkinoinnissa alkuvuosi alkaa yhteistyön kautta, olemme mukana ständillä Tieturin Testaus 2010 -tapahtumassa 11.2.

Hyvää alkanutta vuotta itse kullekin, tehdään siitä yhdessä menestyksellinen!

 
Verkkosivukisa PDF Tulosta Sähköposti
Kirjoittanut Kari   
18.10.2009 22:53

Hyvin toimivat verkkosivut ovat nykyään äärimmäisen tärkeät lähes kaikille yrityksille ja yhteisöille. Vaikka niiden kautta ei verkkokauppaa tehtäisikään, niin asiakkaat käyttävät niitä kuitenkin monenlaisen tiedon etsintään ja muodostavat itselleen kuvan tuotteiden ja paljvelujen tarjoajasta sivujen takana. Tuntuu kuitenkin että valitettavan monilta on unohtunut kokonaisuus ja sivujen näyttävyys on noussut ykkösasiaksi ja käytettävyys tai toimivuus sitten jäänyt heikommalle.

Itse uskon vahvasti että balanssi on löydettävissä ja näyttävätkin sivut voivat olla toimivat. Hyvää luettavaa aiheesta löytyy esimerkiksi Jacob Nielsenin useit.com sivustolta. En väitä että omat sivumme olisivat lähellekään täydelliset, mutta ehkä teimme jotakin oikein, kun saimme kutsun Suomen Parhaat Verkkosivut 2009 -kilpailuun. On hyvä, että tällaisia kisoja pidetään joilla hyviä sivuja etsitään ja palkitaan. Näin asian tärkeys nousee esiin ja hyvän työn tehneet saavat arvostusta ja palautetta. Verkkosivujen tekijöille tulee helpoksi ottaa esimerkkiä toisten hyvistä töistä ja vältää toistamasta virheitä.

Sinulla on nyt mahdollisuus äänestää. Etsi sivulta http://www.websiterace.com/national/fi/aanestys/yritykset/ b-to-b palvelujen kategoriasta IMPROVEIT OY ja anna äänesi jos pidät sivuistamme. Tai etsi jokin muu sivusto jota pidät parempana.

Miksiköhän muuten tuon verkkosivukisan sivut tuntuvat niin hankalilta käyttää Wink.

 
Laatu vai ketteryys? PDF Tulosta Sähköposti
Kirjoittanut Kari   
21.09.2009 14:27

Ketterät kehitysprosessit ovat jo pitkälti arkipäivää monissa yrityksissä ja niiden mukanaan tuomat edut on havaittu ja raportoitu: kehityssyklit ovat nopeutuneet ja asiakaslähtöisyys parantunut. Ei pidä myöskään unohtaa vaikutusta ohjelmistokehittäjien työnkuvaan ja sitä kautta työtyytyväisyyteen: heistä on tehty aidosti tiimiläisiä eikä niskaan hengittävän projektipäällikön käskyläisiä.

Kuitenkin meillä on edelleen paljon saarekkeita, joissa ketteryyteen suhtaudutaan vähintäänkin epäilevästi. Onko tähän selkeitä fundamentteja syitä vai onko kyse ennakkoluuloloista? Vaatiiko paras laatu edelleen jäykkiä prosesseja?

Usein "jäykkyyteen" on ihan pragmaattiset syyt. Laadunvarmistus on ulkoistettu jolloin sen limittäminen kehityssykleihin täytyy tehdä harvemmin. Sertifiointia vaativia tuotteita ei kannata hyväksyttää useita kertoja johtuen operaation kestosta ja hinnasta. Sulautetuissa tuotteissa laitteistokehityksen syklit ovat hitaampia ja kalliimpia kuin ohjelmistokehitys.

Kaikessa ei kuitenkaan kannata ottaa oppia hitaimmasta; erilaiset "hybridiprosessit" ovatkin osoittautuneet ihan käyttökelpoisiksi vaikka ketteryyttä ei voikaan toteuttaa kaikilta osin niin kuin Extreme-opas kertoo. On esimerkiksi aivan mahdollista soveltaa Scrum-prosessia sulautetun ohjelmiston kehityksessä vaikka muu kehitys noudattaa perinteistä vaihejakomallia. Ulkoiset testausorganisaatiot osaavat tänä päivänä soveltaa iteratiivista mallia, jossa testattaviksi toimitetaan osakokonaisuuksia kunkin kehityssyklin jälkeen. Sertfikaattorit tosin eivät osaa näin toimia.

Onko laatu sitten vaarassa? Mielestäni ei. Kyse ei ole niinkään siitä tehdäänkö järjestelmää ketterällä prosessilla vaan siitä kiinnitetäänkö laatuun ylipäätään riittävästi huomiota. Ketterä malli tarjoaa kyllä mahdollisuuden testata järjestelmän ydintoiminnot kattavasti ja moneen kertaan. Jos yksikkötestit ja toiminnalliset testit ajetaan regressiona joka Sprintin yhteydessä, jotta varmistetaan että uusi toiminnallisuus ei ole rikkonut vanhaa, niin lopulta systeemissä tulee ajettua hyvin paljon testejä ja lopputuotteen laatu varmistettua. Tällainen malli edellyttää kohtuullista satsausta automaattiseen testaukseen ja jatkuvaan integraatioon, käsipelin testejä ei yksinkertaisesti saada ajettua riittävän kattavasti.

 
Uudet sivut avattu PDF Tulosta Sähköposti
Kirjoittanut Kari   
03.09.2009 15:31

Uudet sivumme ovat vihdoin valmiit. Keskikesästä alkaen olemme tätä projektia puskeneet eteenpäin aina kun aika ja fiilikset ovat sen suoneet. Vaikka lopputulos ei ehkä olekaan kaikkein näyttävin mahdollinen liikkuvine kuvineen, toivomme että se palvelee teitä, hyvät asiakkaamme. Kaiken takana oleva julkaisujärjestelmä ainakin suo aiempaa paremmat mahdollisuudet meille tuoda helposti uutta sisältöä esille.

Sivuiltamme ovat nyt lähes kokonaan Suomeksi joten asioiden ymmärtäminen pitäisi olla nopeampaa. Esittelemme kattavan koulutustarjontamme ja laajan tuotetarjonnan, josta toki varsinaiset detaljit löytyvät toimittajien sivujen kautta.

Tapahtumalistasta löytyy yhdestä paikasta avoimet koulutuksemme ja seminaarimme. Kannattaa tarkistaa syksyn tilanne sieltä nyt ja vähän myöhemminkin, jatkoa on toki tulossa.

Myös tärkeää tässä uudistuksessa on se että saamme tänne pian kaksisuuntaisen kommunikoinnin WEB 2.0 tyyliin, eli kommentoikaa näitä kirjoituksia, kuulemme mielellämme mitä mieltä olette sivuistamme, ajatuksistani ja palveluistamme.

Oikein hyvää syksyn jatkoa kaikille asiakkaille ja kumppaneille.

Niin, ja älkää unohtako SIlk-kampanjaamme...